• Menu

Iran 🇳🇱

Home » Iran 🇳🇱

Iran is een ongelooflijk fascinerende reisbestemming die geen enkele bezoeker onberoerd laat. De belangrijkste reden hiervoor is het ongelooflijk warme en gastvrije karakter van de Iraniërs! Naast cultureel interessante bezienswaardigheden boeit Iran ook wandelaars, wintersporters en trekkingfans. Een bijzondere reisbestemming is de beklimming van de hoogste berg van het land – met een tophoogte van 5.610 meter boven zeeniveau doorbreekt de Damavand duidelijk de 5000-markering en – ondanks de makkelijke technische beklimming – brengt het je tot het uiterste.

5.671 meter boven zeeniveau – ijle lucht op de Damavand

Ik staar naar boven. Hoeveel stappen heb je nog nodig? Vijf? Tien? Ik kan dit doen! Verberg alles. Ook berggids Mohammad, die opgewonden naar me zwaait vanaf de nabijgelegen top. En dan komt het eindelijk – deze ene stap die me naar Damavand brengt na een klim van zeven uur. Ik ben op 5.671 meter boven zeeniveau. Haal diep adem en adem uit en word overweldigd door een uitbarsting van emotie.

‘Hoe is het daarboven?’, Vragen de vriend, de ouders en collega’s me later. En ik weet niet echt hoe ik deze vraag moet beantwoorden. Een beetje alsof je in een ruimtepak over een buitenaards puinlandschap loopt. Onwerkelijk, imposant en elke stap een meesterwerk. Maar misschien komt dat ook omdat ik nooit had verwacht dat ik ooit ‘daarboven’ zou zijn en op de eerste dag van de trektocht maakte ik al een grapje dat het na mijn eerste piek van vierduizend meter genoeg was om de grens van 5.000 te doorbreken. En dus neem ik de top als een onverwachte toevoeging van vijf intensieve trektochten op de flanken van de hoogste Iraniër.

Dag 1 van trekking: van Teheran naar Nandal

Vier dagen eerder beginnen we aan het trekkingavontuur in Teheran. De elegante ‘stadskleding’ ruilen we in voor wandelbroeken en shirts met lange mouwen. Pak een slaapzak, mätteli, donsjack, windjack, pet en handschoenen in onze trekkingtassen. Trek je wandelschoenen aan en begeef je naar het bergdorp Nandal. Mount Damavand-vulkaan, 70 kilometer ten noordoosten van Teheran, is een populaire, relatief gemakkelijke vijfduizend meter hoge piek en de bekende zuidelijke route wordt dan ook goed bezocht. Maar we willen de berg benaderen vanaf de minder bezochte noordelijke route en, vanuit Teheran, eerst in een halve cirkel rijden rond de machtige, vrijstaande vulkaan. Genoeg tijd om Damavand grondig te bestuderen. De zuidkant is de chocoladekant, zoals we later zullen ontdekken. Kort voordat we de hoofdweg verlaten en in talrijke omslagen naar Nandal rijden, is er een horecastop. Er zijn tal van restaurants langs de hoofdstraat die heerlijke Perzische gerechten serveren.

Na ruim vijf uur rijden bereiken we Nandal, waar we overnachten in een eenvoudig pension met de slaapzak op het tapijt. Een goed humeur voor de komende drie tentavonden, wat mij weliswaar zorgen baart als een slechte tent slaper. Zodra we aankomen, nemen we onze rugzak mee en beginnen we te wandelen. Rond het bergdorp zijn er enkele “heuvels” waar je snel de drieduizend mark kunt kraken en we volgen berggids Mohammad over land en heuvel en dal. Terwijl er in Teheran een hete hitte was, wervelde de mist hierheen. Het is aangenaam koel en de gedachte om het donsjack in te pakken lijkt niet meer zo belachelijk als een paar uur geleden. Ik ruik de aromatische tijmgeur, ontdek hier en daar bloeiende trossen en sta versteld van hoe groen het is. Mohammad neemt ons stap voor stap bergop tot we plotseling boven de mistdeken tegenover Damavand staan. ‘Zo hoog is het niet!’

Dag 2 van de trekking: acclimatisatiemars

Ik ben me ervan bewust dat het punt zal komen dat ik de berg zal vervloeken. Waar ik niet kan begrijpen waarom de top gewoon niet dichterbij wil komen. Waar wil is vereist en het lijkt mij de puurste beproeving. Maar nu zitten we allemaal nog in onze comfortzones. Mätteli en slaapzak weer bij elkaar gepakt. Bij het ontbijt zijn een meloen, banaan en pitabroodje met Iraanse honing bepleisterd en klaar om te wandelen. Onze drie berggidsen en Koch Ali chaufferen ons samen met de hele Karsumpel op 2900 m boven zeeniveau. M. hoog. Hier wordt de bagage op paarden en muilezels geladen en stoppen we de hoofddoek in de rugzak. Er zijn geen morele wachters in de bergen. Alleen broeken en tops met lange mouwen blijven verplicht (maar hoeven niet langer het midden van de dij te bereiken), wat verstandig lijkt gezien de felle zon.

Nu is het allemaal in onze macht om de volgende 2.700 hoogtemeters naar de top te overbruggen. De eerste wandeldag brengt ons in een gevarieerde wandeling van drie uur naar het eerste kamp op 3.500 m boven zeeniveau. M. Terwijl sommigen de tenten opzetten, wandelen de anderen (ik ook) “vrijwillig” een uur en een goede 350 meter verder bergopwaarts om het lichaam aan de hoogte te laten wennen. ‘Veel drinken’ is het belangrijkste motto om hoogteziekte te voorkomen. Geen hoofdpijn, geen blaren. Ik voel me erg op mijn gemak.

3e trekkingdag: de berglucht opsnuiven

Alleen het slapende ding wil niet werken. Het is heerlijk warm in de slaapzak, maar te veel gedachten razen door mijn hoofd om te kalmeren. De volgende ochtend kijken we naar een zee van mist en pakken de zak en pakken weer in. Het volgende kamp ligt op slechts 500 meter boven zeeniveau en twee uur wandelen verder omhoog. Een korte mars, die we op hun beurt omhoog klimmen naar de refuge op bijna 4.300 m boven zeeniveau. Verleng M. Ons tweede kamp ligt op een met gras begroeid plateau naast een gorgelende gletsjerstroom. ‘Wat een geweldige plek’, zijn we het allemaal eens. En in tegenstelling tot de zuidelijke route, waar dagelijks bergbeklimmers te vinden zijn, hebben we hier op de noordelijke route nog nooit iemand ontmoet.

Chef-kok Ali (bij iedereen bekend als hadj sinds hij in Mekka was – als chef-kok, niet voor bedevaart) – altijd bezorgd over ons welzijn – bereidt spaghetti bolognese in de keukentent. Hij gebruikt verse ingrediënten van A tot Z en laat de saus enkele uren sudderen. Hoe dan ook, het eten is geweldig. De chef, die al lange tijd met pensioen is, begeleidt de berggidsen uit pure passie op de trekking en kent de Damavand door en door. Met vooruitziende blik in afwachting van de spanning van de volgende dag, diende hij ons die avond koolhydraten toe. Ten slotte moet de energieopslag worden gevuld. Ik was mijn haar met koud gletsjerwater, bewonder de kleurrijke zonsondergang en voel me fit. Maar ik rol ook vanavond heen en weer. Deze keer is er nog steeds de angst dat ik de wekker om vier uur ‘s ochtends zal missen en de dag op de top zal slapen.

4e trekkingdag: Damavand binnen handbereik

De angst is ongegrond. Al om 3.50 uur ben ik na een paar uur klaarwakker en controleer in het licht van de koplamp of ik iets belangrijks ben vergeten bij het inpakken van de dag ervoor. Na een stil ontbijt beginnen we kort voor vijf uur ‘s ochtends aan de Damavand-klim. 1.600 hoogtemeters scheiden ons van de top. Stap voor stap. ‘Javosh Javosh’, zoals de lokale bevolking zegt. Kijk naar de man vooraan. En soms de gedachten ergens ver weg en dan weer in het hier en nu. ‘Nog zes uur’, denk ik tijdens de eerste drinkpauze in het asiel, waar we de dag ervoor waren. Weer een uur later breken de eerste warme zonnestralen door de bewolking en omhullen het dorre landschap en de ruige rotswanden in een gouden gloed. Een heerlijk motiverend moment. Dan komt het lastige deel van de klim. Terwijl de zuidelijke route zigzagt, klauteren we hier in het noorden over een rotsachtige bergkam. Niets dramatisch en gemakkelijk voor ervaren wandelaars, maar toch vermoeiend. Mijn hoofd voelt goed aan, de benen werken perfect, alleen mijn buik maakt me meer dan 4800 m boven zeeniveau. M. van het ene moment op het andere. ‘Het is normaal’, zegt berggids Milad geruststellend als ik voor het eerst moet overgeven. “Nu voel je je beter”. Dat klopt eigenlijk. Het gerommel is weg en we overwinnen de volgende 300 hoogtemeters. Maar dan – een tweede keer. Midden in het witte, sprankelende ijsveld. «Moet ik me omdraaien?» De grens van 5.000 zou zijn overschreden. “Je kunt de top op 100 meter hoogte zien”, motiveert Mohammad me en Milad trekt mijn rugzak uit. Ik worstel met mezelf. “Zonder rugzak heb ik het maar halverwege gehaald”. Milad laat me geen keus. Ik heb de volgende 100 meter hoogte achter me en inderdaad lijkt de top binnen handbereik. Nu teruggaan? Nee. Onder geen omstandigheid. Er gaat nog een uur voorbij. Het laatste deel is ongelooflijk steil en bestaat uit puinvelden. Drie stappen vooruit, één achteruit en dan een pauze. Ademen. Pauze. Ga hardlopen. En opnieuw drie stappen vooruit … en dan deze laatste stap, de tranen, het ongelooflijke reliëf en de trots dat ze de comfortzone hebben verlaten. Het uitzicht is slechts secundair en sowieso erg bescheiden op deze dag vanwege het wazige uitzicht. De Kaspische Zee verschuilt zich achter een wolkendek. 45 minuten later beginnen we aan de afdaling. Met niets in de buik en trillende benen zeker geen wandelingetje. Maar hoe meer hoogte we verliezen, hoe beter ik me voel en onder de 4.500 m. M. mijn lichaam laat me weer eten.

Kort voor 17.00 uur zijn we terug in het kamp. We hebben 12 uur wandelen, pure euforie op de top en een ervaring die ik nooit zal vergeten. ‘Waarom doe je dat?’, Vraag ik iedereen ‘s avonds. Het antwoord is unaniem. “Om je eigen grenzen te verkennen”.

5e trekkingdag: bergafwaarts

Vanavond slaap ik goed en word ik de volgende dag wakker met gesprongen lippen en gezwollen gezicht. De drinkmantra was op de een of andere manier de vorige dag verloren in verband met maagproblemen, die onmiddellijk wordt gestraft met een ongelooflijk droge huid. Ik bekijk deze prachtige camping nog een laatste keer voordat we terug wandelen naar Nandal. Op de een of andere manier heeft mijn lichaam de ontberingen van de vorige dag al afgehandeld en terwijl we door de vallei sjokken, maak ik de volgende avonturenplannen. Op Damavand lag de grens van 6000 immers binnen handbereik.